personeelsadministratie ondersteuning inrichten 200x200
Voor het eenvoudig inrichten van de personeelsadministratie
Programma´s
Mini Programma HR de Basis
HR de Baas Jaarprogramma
HR Software
Gratis
Over Josy
Contact
personeelsadministratie ondersteuning inrichten 200x200
Voor het eenvoudig inrichten van de personeelsadministratie
Programma´s
Mini Programma HR de Basis
HR de Baas Jaarprogramma
HR Software
Gratis
Over Josy
Contact
Sharing would be great!
Sharing would be great!
Delen
0
Delen
0
Delen
0
Delen
0
Delen
0
Follow us to receive the latest news!
Follow us to receive the latest news!
<:optin-form-placeholder>
In dit artikel
Inhoudsopgave
    BHV Tips voor het MKB
    Delen
    0
    Delen
    0
    Delen
    0
    Delen
    0
    Reageren
    0
    Times shared
    Josy Tacke
    06 november 2021 
    in Blog

    BHV Tips voor het MKB

    Delen
    0
    Delen
    0
    Delen
    0
    Delen
    0
    Reageren
    Delen
    Delen
    Delen
    Reageren

    Weet jij wat je moet doen bij brand of een hartaanval?

    ‘Bedrijfshulpverlening (BHV), ondanks dat bedrijven dit steeds serieuzer nemen, heeft toch ongeveer de helft van de bedrijven in Nederland het nog niet goed voor elkaar’, weet Kees Weerheim, directeur van BHV Nederland Opleidingen en Advies. Terwijl het wettelijk verplicht is. En belangrijker: Je redt er levens mee.


    Wettelijk verplicht

    BHV zorgt ervoor dat er direct kan worden ingegrepen tijdens een brand of andere calamiteit en beschermt werknemers en bezoekers van het bedrijf.  De Arbowet schrijft voor dat je een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) van je bedrijf moet (laten) maken en aan de hand daarvan een aantal bedrijfshulpverleners (BHV’ers) moet aanstellen binnen je bedrijf. Simpelweg omdat niet alle risico’s weg te nemen zijn. Dit geldt voor ieder bedrijf met minimaal één personeelslid.

    ‘Bij hartfalen moet je snel optreden. Je kunt niet wachten tot de ambulance er is.’


    Je kan schade beperken

    ‘Een brand of andere calamiteit kun je niet volledig uitsluiten’, weet Kees Weerheim, die zelf 20 jaar bij de brandweer werkte. ‘Maar je kunt wel leren ermee om te gaan en zo de schade te beperken.’ Dat het echt werkt, ziet Weerheim in de praktijk. ‘Recent is bij één van onze klanten de eigenaar zelf met hartfalen onderuit gegaan. Het ging hier over de eigenaar van een sportschool, niet alleen sportief maar ook nog eens een dertiger. Door adequaat handelen van de collega’s is hij er nog. Hij heeft nu een pacemaker.’

    Je moet een leven willen leren redden!

    BHV redt dus levens. ‘Bij hartfalen moet je snel optreden’, legt Weerheim uit. ‘Het duurt 10 tot 15 minuten voor de ambulance er is, maar er moet zo snel mogelijk – liefst binnen 3 minuten al – reanimatie worden toegepast en een AED (draagbaar apparaat dat het hartritme weer kan resetten) worden gebruikt. Als je niet weet wat je moet doen, sta je met je handen in de lucht. Machteloos.’

    Geen BHV’er? Stop maar!

    ‘Veel bedrijven hebben geen of te weinig BHV’ers’, merkt Weerheim. ‘Veel cursisten vertellen tijdens een training dat ze de enige BHV’er van het bedrijf zijn. Dan vraag ik: dus het bedrijf ligt vandaag stil? Vaak komt dan de dooddoener: ach, bij ons gebeurt toch niets, wij lopen geen risico. Maar het kan overal gebeuren’, benadrukt Weerheim. ‘Die bewustwording is heel belangrijk. Eens is de eerste keer.’

    Onbewust onbekwaam

    ‘Veel ondernemers en werknemers zijn onbewust onbekwaam’, zegt Weerheim. ‘Een brandblusser? Geen idee of we hem hebben, horen we vaak. Of hoe hij gebruikt moet worden. Terwijl je daarmee kunt voorkomen dat je volledige bedrijf in rook opgaat. Het vergt alleen een goede voorbereiding.’

    Een belangrijk onderdeel van die voorbereiding is het bewust worden van de risico’s. ‘Als je tien werknemers van hetzelfde bedrijf vraagt: waar denk jij dat het grootste risico ligt? Dan krijg je vaak vijf of zes verschillende antwoorden. De risico’s van een situatie inschatten is dan ook het belangrijkste onderdeel van BHV. Als er een brandje uitbreekt in de omgeving, vraagt de BHV’er zich af: Wat staat precies in brand? Wat is het risico? Hoe snel kunnen we het gebouw ontruimen? Vervolgens kan hij of zij gericht gaan handelen.’

    ‘Een brandblusser? Geen idee of we hem hebben….‘


    Weet wat te doen

    Weerheim: ‘Je moet BHV niet zien als een last, maar als een lust. Het is geen noodzakelijk kwaad. Als je letterlijk leert levens te redden is dat juist heel fijn. Zorg dat je kunt helpen. Het is prettig voor jezelf en de mensen om je heen.’

    7 BHV-Tips van Kees Weerheim

    Tip 1

    Maak je bewust van de risico’s om je heen

    Tip 2

    Ken de inhoud van de verbandtrommel

    Tip 3

    Weet waar blusapparaten hangen

    Tip 4

    Ken de weg naar de nooduitgang en zorg dat die vrij is

    Tip 5

    Leer ziektebeelden herkennen

    Tip 6

    Deel je zorgen over veiligheid met collega’s

    Tip 7

    Maak van BHV een lust in plaats van een last

    Hoeveel BHV’ers nodig?

    Het aantal bedrijfshulpverleners (BHV’ers) binnen een bedrijf hangt af van de bedrijfsgrootte en de risico’s binnen de organisatie. Op basis van een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) wordt vastgesteld hoeveel BHV’ers een bedrijf nodig heeft. Daarbij wordt ook rekening gehouden met de bezoekers die in een pand aanwezig kunnen zijn, omdat een organisatie hier ook verantwoordelijk voor is. Werknemers dienen een BHV-cursus te volgen om BHV’er te worden.

    Hoe werkt een BHV-cursus?

    Medewerkers leren tijdens een BHV-cursus om een beginnende brand te bestrijden, eerste hulp te verlenen en personen uit een pand te evacueren. Een BHV Basisopleiding duurt twee dagen of, in combinatie met een e-learning module, één praktijkdag. Een cursus BHV Herhaling duurt één dag.

    Let op: EHBO is geen BHV

    Een medewerker met alleen een EHBO-diploma is geen BHV’er. Op het gebied van evacuatie en brandbestrijding moet die medewerker ook precies weten wat te doen. Daarvoor is een BHV-cursus vereist.


    Wil jij hier graag in de praktijk mee aan de slag? Stuur een mail naar info@hrdebaas.nl dan stippelen we samen de kortste route uit om dit op korte termijn te realiseren.


    Bron: https://www.dezaak.nl

    Delen
    0
    Delen
    0
    Delen
    0
    Delen
    0
    Reageren
    Delen
    Over de schrijver
    Josy Tacke
    Anderen bekeken ook
    Kan ik een tijdelijke arbeidsovereenkomst tussentijds opzeggen?
    Kan ik een tijdelijke arbeidsovereenkomst tussentijds opzeggen?
    17 september 2021
    Reactie plaatsen
    • Privacy
    • Algemene voorwaarden
    • Disclaimer
    • Gratis Checklist
    • HR de Baas Blog
    • HR Informatie Algemeen
    • HR de Baas
    • Slangenburg 30
    • 5655 EZ Eindhoven
    • 0641858730
    • info@hrdebaas.nl
    • KvK nummer: 57107521
    • BTW nummer: NL001701446B61

    Blog artikelen

    • Wat is het verschil tussen een functionerings- en beoordelingsgesprek?

      14 januari 2022
    • Ben ik verplicht het salaris van mijn medewerkers jaarlijks te indexeren?

      02 december 2021
    • Thuiswerkplekken op orde? Check het eenvoudig

      09 november 2021
    • BHV Tips voor het MKB

      06 november 2021
    • Kan ik een regeling aanbieden voor het kopen en verkopen van verlof?

      15 oktober 2021
    • Ondernemers met een klein bedrijf opgelet!

      24 september 2021
    • Kan ik een tijdelijke arbeidsovereenkomst tussentijds opzeggen?

      17 september 2021
    • Vraag jaarlijks tot € 25.000 SLIM Subsidie aan

      09 september 2021
    • Handige Tool - UWV Stappenplan

      30 augustus 2021
    • De 5 meestgemaakte fouten in een arbeidsovereenkomst

      16 juli 2021

    @ HR de Baas

    Edit article Dashboard Settings Website Design Article cached on Sat. 25 Mar 08:36
    Renew cache
    Ik gebruik cookies
    Om jou de meest waardevolle en optimale ervaring op deze website te geven en om inzicht te krijgen in mijn statistieken gebruik ik cookies Privacy Policy
    Alleen Functioneel
    Accepteer alle
    Cookie instellingen
    Privacy Policy
    Voorkeuren opslaan