De maatregelen rondom Corona zijn vorige week weer aangescherpt. Het advies is opnieuw om medewerkers voor de helft van de tijd thuis te laten werken.
Ook bij thuiswerken geldt de Arbeidsomstandighedenwet. Wat inhoudt dat jij als werkgever verplicht bent om ervoor te zorgen dat ook de thuiswerkplekken in orde zijn en voldoen aan de arbonormen.
- Je moet je thuiswerkers informeren over de regels. Bijvoorbeeld over de inrichting van de werkplek thuis.
- Je moet afspraken maken over pauzes. En over het onderhoud van computers, apparatuur of machines.
- Je moet ze informeren over de risico’s die ze lopen bij het thuiswerken. Zoals de kans op rsi of werkstress.
Regel blijft dat je de privacy van je medewerkers niet mag schenden. Dit blijkt in de praktijk nog best lastig te zijn. Maar daar is een goede oplossing voor.
Werkplek voor thuiswerkers
Heb je medewerkers die vanwege hun functie of een handicap regelmatig thuiswerken? Of in de huidige situatie waarin de coronamaatregelen door het kabinet worden opgelegd?
Dan hebben je medewerkers een goede werkplek nodig. Met een goede stoel en tafel en met de juiste verlichting. Je moet ook controleren of de werkplek aan de Arbo-eisen voldoet. Dat kan door je medewerkers een checklist te laten invullen. Voldoet de werkplek niet? Dan moet je helpen de werkplek aan te passen. Bijvoorbeeld door een verstelbaar bureau te laten plaatsen.
Een goede en betaalbare tool om dit in de praktijk op de juiste manier uit te voeren vind je op de website van: www.werkplekchecker.nl
Je betaalt € 19,95 per medewerker voor een jaar toegang tot alle online video’s, instructies, vragenlijst en checklist. Medewerkers moeten ook een foto maken van de thuiswerkplek zodat jij de situatie goed kunt controleren.
Wil jij de thuiswerkplekken controleren zonder de privacy van je medewerkers te schenden? En wil je zeker zijn van correcte (thuis)werkplekken bij al je medewerkers? De Werkplekchecker biedt een complete oplossing voor medewerker en organisatie. Online en locatie onafhankelijk.
Maak gebruik van de e-learning, een gevalideerde checklist en foto-upload van de thuiswerkplek en rapportage.
Echt een aanrader!
Zelfinspectie en controle
Met het vastleggen van je arbobeleid ben je al op de goede weg. Maar je moet er ook voor zorgen dat iedereen zich eraan houdt. Dat doet je door een zelfinspectie uit te voeren. Op www.zelfinspectie.nl check je eenvoudig of jouw bedrijf een veilige en gezonde werkomgeving heeft.
Op www.VeiligVakmanschap.nl kunnen jouw medewerkers testen of ze tijdens hun werk genoeg op hun gezondheid en veiligheid letten.
Daarnaast controleert de Inspectie SZW of een werkgever zich houdt aan de wettelijke regels. Doe je dat niet, dan volgen er boetes of andere sancties. Dat is ook het geval wanneer de thuiswerkplekken niet voldoen aan de wettelijke regels.
Maak er dus snel werk van.
Bron: www.ondernemersplein.kvk.nl en www.werkplekchecker.nl
Dit is een van de vele interessante thema's die aan bod komen in het Mini Programma HR de Basis. Alles in het HR de Baas programma is direct toepasbaar in de praktijk. Zodat jij vanaf dag 1 meters maakt in het professionaliseren van jouw personeelsbeleid. Meer info? Kijk op: www.hrdebaas.nl of schrijf je direct in via de volgende link: Inschrijven Mini Programma HR de Basis