Thuiswerkplekken op orde? Check het eenvoudig
12 oktober 2023 
in Blog

Thuiswerkplekken op orde? Check het eenvoudig

Zijn de thuiswerkplekken van jouw medewerkers op orde?

Tijdens de Coronacrisis zijn we allemaal thuis gaan werken. Sindsdien is hybride werken de norm. Medewerkers werken vaak een of twee dagen op kantoor en de overige dagen vanuit huis.

Ook bij thuiswerken geldt de Arbeidsomstandighedenwet. Wat inhoudt dat jij als werkgever verplicht bent om ervoor te zorgen dat ook de thuiswerkplekken in orde zijn en voldoen aan de Arbonormen.

Daarnaast moet je:

  • Thuiswerkers informeren over de regels. Bijvoorbeeld over de inrichting van de werkplek thuis.
  • Afspraken maken over pauzes. En over het onderhoud van computers, apparatuur of machines.
  • Medewerkers informeren over de risico’s die ze lopen bij het thuiswerken. Zoals de kans op RSI of werkstress.

De regel blijft dat je de privacy van je medewerkers niet mag schenden. Dit blijkt in de praktijk nog best lastig te zijn. Maar daar is een goede oplossing voor.

Werkplek voor thuiswerkers

Heb je medewerkers die vanwege hun functie of een handicap regelmatig thuiswerken? Of werken je medewerkers in de huidige situatie hybride?

Dan hebben je medewerkers een goede werkplek nodig. Met een goede stoel en tafel en met de juiste verlichting. Je moet ook controleren of de werkplek aan de Arbo-eisen voldoet. Dat kan door je medewerkers een checklist te laten invullen. Voldoet de werkplek niet? Dan ben je als werkgever verplicht hulp te bieden om de werkplek aan te passen. Bijvoorbeeld door een verstelbaar bureau te laten plaatsen.

Wil jij de thuiswerkplekken controleren zonder de privacy van je medewerkers te schenden? En wil je zeker zijn van correcte (thuis)werkplekken bij al je medewerkers?

HR de Baas biedt een complete oplossing voor medewerker en organisatie. Online en locatie onafhankelijk. Een goede en betaalbare tool om dit in de praktijk op de juiste manier uit te voeren.

Je betaalt € 19,95 per medewerker voor een jaar toegang tot alle online video’s, instructies, vragenlijst en checklist. Medewerkers moeten ook een foto maken van de thuiswerkplek zodat jij de situatie goed kunt controleren. Maak gebruik van de e-learning, een gevalideerde checklist en foto-upload van de thuiswerkplek en rapportage.

Interesse? Laat je gegevens achter via de contactpagina, dan leg ik je graag uit hoe we dit op een prettige en eenvoudige manier vormgeven.

Let op: de Inspectie SZW controleert of werkgevers zich houden aan de wettelijke regels omtrent Arbo. Doe je dat niet, dan volgen er boetes of andere sancties. Dat is ook het geval wanneer de thuiswerkplekken niet voldoen aan de wettelijke regels.

Maak er dus snel werk van.

Bron: www.ondernemersplein.nl


Dit is een van de vele interessante thema's die aan bod komen in het Mini Programma HR de Basis. Alles in het HR de Baas programma is direct toepasbaar in de praktijk. Zodat jij vanaf dag 1 meters maakt in het professionaliseren van jouw personeelsbeleid. Meer info? Kijk op: www.hrdebaas.nl of schrijf je direct in via de volgende link: Inschrijven Mini Programma HR de Basis


Over de schrijver
Reactie plaatsen